2013 - b.k. 20 € - Košice - Európske hlavné mesto kultúry
SPECIFIKACE
průměr | 40 mm |
hmotnost | 33,63 g |
ryzost | 925/1000 Ag |
hrana | hladká s opisem „EURÓPSKE HLAVNÉ MESTO KULTÚRY 2013“ |
provedení Proof | 6 350 ks |
provedení b.k. | 3 350 ks |
emise | 25.2.2013 |
objednávkový kód | KSSK130 |
Dočasno nedostupné.
PRAHA
NA CESTE
03.03.2013
NA CESTE
03.03.2013
BRNO
NA CESTE
03.03.2013
NA CESTE
03.03.2013
VSETÍN
NA CESTE
28.02.2013
NA CESTE
28.02.2013
BRATISLAVA
NA CESTE
03.03.2013
NA CESTE
03.03.2013
ŠPECIFIKÁCIA
průměr | 40 mm |
hmotnost | 33,63 g |
ryzost | 925/1000 Ag |
hrana | hladká s opisem „EURÓPSKE HLAVNÉ MESTO KULTÚRY 2013“ |
provedení Proof | 6 350 ks |
provedení b.k. | 3 350 ks |
emise | 25.2.2013 |
objednávkový kód | KSSK130 |
PODROBNOSTI K 2013 - b.k. 20 € - Košice - Európske hlavné mesto kultúry
Národná banka Slovenska vyhlásila v decembri 2011 verejnú anonymnú súťaž na výtvarný návrh striebornej zberateľskej mince v nominálnej hodnote 20 eur s tematikou pamiatkovej rezervácie Košice. Do súťaže predložilo jedenásť autorov dvanásť výtvarných prác. Komisia guvernéra NBS na posudzovanie výtvarných návrhov slovenských mincí súťaž vyhodnotila v apríli 2012. Jej odbornými poradcami boli Ing. arch. Viera Dvořáková, zástupkyňa Pamiatkového úradu SR a Mgr. Jozef Jarkovský z Krajského pamiatkového úradu Košice.
Na realizáciu mince bol schválený výtvarný návrh autora Karola Lička, ktorý v súťaži získal prvú cenu. Komisia ocenila výstižné vyjadrenie historických hodnôt mesta Košice, obsahovú i kompozičnú vyváženosť averzu a reverzu, ako aj skutočnosť, že návrh vyhovuje na realizáciu bez úprav. Hlavným motívom averzu je výrez veduty od Georga Houfnagela z roku 1617. Je doplnený o historický erb mesta, ktorý spolu so štátnym znakom a nápisom dotvárajú ucelenú kompozíciu. Na reverz si autor zvolil motívy charakteristické pre pamiatkovú rezerváciu. Dominantu tvorí neskorogotický Dóm sv. Alžbety s charakteristickými architektonickými prvkami s Kaplnkou sv. Michala v popredí. Ľavú časť kompozície tvorí zobrazenie patrónky mesta - sv. Alžbety Uhorskej, plastiky z hlavného oltára Dómu sv. Alžbety. Celá kompozícia je uzavretá kruhopisom.
Zvýšená druhá cena bola udelená Márii Poldaufovej. Jej návrh komisia hodnotila po výtvarnej i obsahovej stránke ako rovnocenný s víťazným návrhom, pričom tiež čerpá z tých istých motívov. Vyniká veľmi dobrou a citlivou drobnokresbou. Veduta mesta na averze je doplnená latinským názvom mesta a pri spodnom okraji historickým mestským erbom. Na reverze je celkový pohľad na charakteristickú západnú fasádu Dómu sv. Alžbety, ktorý je vľavo doplnený zobrazením patrónky mesta - sv. Alžbety Uhorskej. Komisia vzniesla pripomienky k nápisu Košice v gotickom písme, ktoré je ťažko čitateľné.
Zníženú tretiu cenu získal návrh Štefana Novotného. Komisia pozitívne hodnotila výber motívov a dobre zobrazenú architektúru. Na averze je dominantou Kostol Nanebovzatia Panny Márie s ďalšími objektmi reprezentujúcimi pamiatkovú rezerváciu - gotický Levočský dom a secesný hotel Slávia. Starobylosť mesta zvýrazňuje mestská pečať. Na reverze je pohľad na Dóm sv. Alžbety a Kaplnku sv. Michala. V popredí je plastika patrónky mesta sv. Alžbety Uhorskej.
Na realizáciu mince bol schválený výtvarný návrh autora Karola Lička, ktorý v súťaži získal prvú cenu. Komisia ocenila výstižné vyjadrenie historických hodnôt mesta Košice, obsahovú i kompozičnú vyváženosť averzu a reverzu, ako aj skutočnosť, že návrh vyhovuje na realizáciu bez úprav. Hlavným motívom averzu je výrez veduty od Georga Houfnagela z roku 1617. Je doplnený o historický erb mesta, ktorý spolu so štátnym znakom a nápisom dotvárajú ucelenú kompozíciu. Na reverz si autor zvolil motívy charakteristické pre pamiatkovú rezerváciu. Dominantu tvorí neskorogotický Dóm sv. Alžbety s charakteristickými architektonickými prvkami s Kaplnkou sv. Michala v popredí. Ľavú časť kompozície tvorí zobrazenie patrónky mesta - sv. Alžbety Uhorskej, plastiky z hlavného oltára Dómu sv. Alžbety. Celá kompozícia je uzavretá kruhopisom.
Zvýšená druhá cena bola udelená Márii Poldaufovej. Jej návrh komisia hodnotila po výtvarnej i obsahovej stránke ako rovnocenný s víťazným návrhom, pričom tiež čerpá z tých istých motívov. Vyniká veľmi dobrou a citlivou drobnokresbou. Veduta mesta na averze je doplnená latinským názvom mesta a pri spodnom okraji historickým mestským erbom. Na reverze je celkový pohľad na charakteristickú západnú fasádu Dómu sv. Alžbety, ktorý je vľavo doplnený zobrazením patrónky mesta - sv. Alžbety Uhorskej. Komisia vzniesla pripomienky k nápisu Košice v gotickom písme, ktoré je ťažko čitateľné.
Zníženú tretiu cenu získal návrh Štefana Novotného. Komisia pozitívne hodnotila výber motívov a dobre zobrazenú architektúru. Na averze je dominantou Kostol Nanebovzatia Panny Márie s ďalšími objektmi reprezentujúcimi pamiatkovú rezerváciu - gotický Levočský dom a secesný hotel Slávia. Starobylosť mesta zvýrazňuje mestská pečať. Na reverze je pohľad na Dóm sv. Alžbety a Kaplnku sv. Michala. V popredí je plastika patrónky mesta sv. Alžbety Uhorskej.