2012 - 10 € - Majster Pavol z Levoče Ag Proof
průměr | 34 mm |
hmotnost | 18 g |
ryzost | 900/1000 Ag |
hrana | hladká s opisem „● OD GOTIKY K RENESANCII“ |
provedení Proof | 11 870 ks |
provedení b.k. | 7 400 ks |
emise | 24.5.2012 |
objednávkový kód | KSSK148 |
NA CESTE
03.06.2012
NA CESTE
03.06.2012
NA CESTE
31.05.2012
NA CESTE
03.06.2012
průměr | 34 mm |
hmotnost | 18 g |
ryzost | 900/1000 Ag |
hrana | hladká s opisem „● OD GOTIKY K RENESANCII“ |
provedení Proof | 11 870 ks |
provedení b.k. | 7 400 ks |
emise | 24.5.2012 |
objednávkový kód | KSSK148 |
Národná banka Slovenska vyhlásila v júni 2011 verejnú anonymnú súťaž na výtvarný návrh striebornej zberateľskej mince v nominálnej hodnote 10 eur, ktorá pripomenie Majstra Pavla z Levoče, jedného z najvýznamnejších stredovekých stredoeurópskych rezbárov, a jeho dielo. Do súťaže predložilo šestnásť autorov dvadsaťjeden výtvarných prác. Komisia guvernéra NBS na posudzovanie výtvarných návrhov slovenských eurových mincí ich hodnotila v septembri 2011. Jej odbornými poradcami boli Ing. arch. Viera Dvořáková, zástupkyňa Pamiatkového úradu Slovenskej republiky a Dr. Dušan Buran, zástupca Slovenskej národnej galérie.
Na realizáciu mince bol schválený výtvarný návrh Márie Poldaufovej, ktorý v súťaži získal prvú cenu. Komisia ocenila, že na návrhu sú uplatnené motívy z najznámejších diel Majstra Pavla - Mária zo skupiny Narodenia z takzvaného Czákyovského oltára Kostola sv. Jakuba v Levoči na averze a apoštol z predely hlavného oltára v tom istom kostole na reverze. Figuratívne motívy sú obohatené o ornamentálne prvky, ktoré vhodne charakterizujú Majstra Pavla ako umelca na pomedzí obdobia gotiky a renesancie. Komisia tiež pozitívne hodnotila vyváženosť averzu a reverzu a kompozíciu zohľadňujúcu razbu mince vo vyhotovení proof.
Druhá cena bola udelená Štefanovi Novotnému. Komisiu oslovila snaha autora o zaradenie použitých motívov do širšieho kontextu diela Majstra Pavla. Na averz si zvolil zobrazenie interiéru Kostola sv. Jakuba v Levoči s náznakom hlavného oltára a detail Madony zo skrine hlavného oltára. Na reverze je motív z Poslednej večere z predely hlavného oltára doplnený imaginárnym portrétom Majstra Pavla. Obidve strany akcentujú štýlové prvky neskorogotického sochárstva na Slovensku a v kompozícii ich vhodne spájajú s kruhopisom.
Tretia cena nebola v súťaži udelená.